Elektriske sjøfly i rutetrafikk innen 2030?

DIREKTE FRA SENTRUM TIL SENTRUM

Hvis det går som Eric Lithun og Elfly Gruppen  vil, kan vi ha 15 til 20 helelektriske sjøfly i kommersiell drift på vestlandskysten innen 2030. Han etterlyser mer ressurser til sertifisering, og mener at utfordringene knyttet til ladeinfrastruktur er overdrevne.


Elfly Gruppen er ett av stadig flere selskaper som jobber aktivt for å etablere kommersielle elflyruter i Norge. Daglig leder, Eric Lithun, forklarer konseptet.

– Vi er inne i en intensiv fase i arbeidet med å fullføre designe et helelektrisk sjøfly. Flyet tar ni passasjerer, i tillegg til piloten, og vil ha en rekkevidde på 250 kilometer. Dermed vil vi kunne fly mellom steder som Odda og Bergen, og «sentrum til sentrum-ruter» mellom Bergen og Stavanger, og mellom Stavanger og Kristiansand, sier Lithun.

Lithun forteller at konseptet de jobber med har åpenbare praktiske fordeler for passasjerene.

– Hvis du befinner deg i Bergen sentrum, eller på Flesland, kan du gå ombord i sjøfly som tar deg til Stavanger sentrum på 40 minutter. Flyet lander utenfor havnebassenget, og taxer inn i Indre Vågen, som en båt. Vi snakker da om en total reisetid på én time fra du går ut døra i Bergen, til du er fysisk på plass i møterommet i Stavanger sentrum, forteller Lithun.

Daglig leder, Eric Lithun (t.v.) og Tomas Brødreskift, CTO i Elfly Gruppen, i forbindelse med avdukingen av droneutgaven av flyet under Arendalsuken.

Daglig leder, Eric Lithun (t.v.) og Tomas Brødreskift, CTO i Elfly Gruppen, i forbindelse med avdukingen av droneutgaven av flyet under Arendalsuken.

Ruten Stavanger-Bergen har et passasjergrunnlag på rundt 500.000 reisende i året. Hvis en elektrisk sjøflyrute som her planlegges, oppnår en markedsandel på 20 prosent, så vil det kreve en park på åtte-ni fly bare for denne ruten. 

Tidkrevende sertifisering

Arbeidet med designet av flyet, som inntil videre har betegnelsen X10, har kommet langt, og Elfly Gruppen har allerede gjennomført over 40 testflyvninger i simulator og med drone.  Sertifisering av nye fly er imidlertid en tidkrevende prosess. Det tar normalt åtte til ti år til det er endelig sertifisert av The European Union Aviation Safety Agency Union (EASA). 

– Målet vårt er å være på vingene med kommersielle  flyginger innen 2030. Dette er ambisiøst, men realistisk. Elektrifiseringen av luftfarten kommer med full tyngde, og det er viktig at myndighetene legger aktivt til rette for dette. Jeg skulle blant annet ønske meg at det ble satt av mer ressurser til å styrke og videreutvikle kompetansen på sertifisering i Luftfartstilsynet her hjemme. Det ville vært til god hjelp i det omfattende sertifiseringsprosessen vi må gjennomgå, sier Lithun.

Arbeidet som må gjøres før vi har elektriske flyruter på vingene i Norge, er omfattende. Lithun er imidlertid tydelig på at ett aspekt er overdrevet, i alle fall for de flystørrelsene som er aktuelle for rutetrafikk i første omgang.

– Jeg ser at det ofte skapes et inntrykk av at nye elflyruter skaper behov for omfattende investeringer i ny infrastruktur for lading på flyplassene eller i havneområdene. Dette er ikke riktig. Flyet vi utvikler trenger like mye strøm som fire Teslaer Modell 3. Det finnes allerede i dag infrastruktur for lading, både på de store flyplassene, og i havneområdene som er tilrettelagt for cruisetrafikk, avslutter Eric Lithun i Elfly Gruppen.

«Hvis du befinner deg i Bergen sentrum, eller på Flesland, kan du gå ombord i sjøfly som tar deg til Stavanger sentrum på 40 minutter.»
Eric Lithun

SLIK KAN DET BLI – ET FRAMTIDIG RUTENETT FOR ELEKTRISKE SJØFLY