Med utgangspunkt i et stadig sterkere og bredere industrimiljø på Jæren, fortsetter Kverneland Energi veksten. En vekst der hovedingrediensene er sol, batterier, styringssystemer og ladere.
SAS er en av luftfartens tungvektere, både i Norge og internasjonalt. Selskapet jobber intensivt med å utvikle lav- og nullutslippsløsninger for framtidens fly, og har høye ambisjoner på området.
Arne-Martin Gilberg i Start Norge AS mener regjeringens ferske luftfartsstrategi gir et godt grunnlag for det videre arbeidet med å etablere elflyruter i Norge.
Anders Forslund leder det ambisiøse, svenske elflyselskapet Heart Aerospace. Han er klokkeklar på én ting: Med tunge batterier og begrenset rekkevidde vil den svenske elektriske flyindustrien aldri kunne konkurrere med de tradisjonelle flyene.
SAS er langt framme i skoene i arbeidet med å redusere klimautslippene fra flyparken sin. Ambisjonene er store både på kort og lang sikt. Et tett samarbeid med aktører som Heart Aerospace og Airbus inngår i selskapets strategi.
Målet om verdens første elektriske flyrute mellom Stavanger og Bergen i 2026, krever god tilrettelegging på flyplassene våre. På Stavanger Lufthavn, Sola kan fagansvarlig for ytre miljø, Ingvald Erga, forsikre om at arbeidet er i rute.