DHL kjøper elfly
DHL Express er et av verdens ledende transportselskaper og nå har de bestilt 12 helektriske Alice eCargo-fly fra Eviation. Foto: DHL Express
Kronikk

DHL kjøper elfly

Logistikkselskapet DHL Express har bestilt 12 helelekstriske fly fra Eviation og håper på levering i 2024.
04.august 2021 av Lars Idar Waage

Flymodellen er Alice eCargo, en flytype som kan flys av én pilot og ha last på inntil 1250 kilo. Flyet skal kunne fullades på en halvtime og ha inn til 815 kilometers rekkevidde.
– Vi tror på en fremtid med nullutstlipp og derfor følgere våre investeringer alltid målet om å minke karbonavtrykket. Elektrifiseringen av bransjen vil spille en avgjørende rolle for å nå vårt nullutslippsmål, sier admininstrerende dirktør i DHL Express, John Pearson i en pressemelding.

Han er også glad for partnerskapet med Eviation

– Her har DHL Express funnet en perfekt partner, da vi deler de samme visjonene og vi skal gå inn i en ny æra med bærekraftig luftfart sammen, sier direktøren.

Alice eCargo er ideelt for mindre ruter og krever små investeirnger i infrastruktur. Flyet kan lades mens lasting og lossing pågår. Trolig vil de første rutene prøves ut i California.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…