Elektriske Alice ble første passasjerfly i luften
Vi opplever nesten daglig teknologiske framskritt i arbeidet for å elektrifisere luftfarten. I forrige uke tok Alice av fra Grant County International Airport i Washington.
Alice er et helelektrisk, ni-seters passasjerfly bygget av det israelske selskapet Eviation Aircraft.
Selve testflyvningen varte i åtte minutter, og forløp knirkefritt. Alice flyr i en hastighet av 480 km/t, har en rekkevidde på 400 kilometer, og testturen foregikk i en høyde på 3.500 fot.
Arne-Martin Gilberg er direktør for forretningsutvikling i Aircontact Group, og følger utviklingen innen lav- og nullutslippsløsninger i luftfarten tett.
– Testflyvningen av Alice er nok et eksempel på den raske teknologiutviklingen på området. Dette er et passasjerfly som er designet som helelektrisk helt fra bunnen av, og er det første i sitt slag som gjennomfører en tur i luften. Flyvninger som dette er motiverende for alle som jobber for null- og lavutslippsløsninger i luften.
Også Norge er langt framme i arbeidet for å elektrifisere luftfarten, og mye ligger til rette for at den første helelektriske flyruten i verden kan se dagens lys i strekningen Stavanger-Bergen i 2026.
Dette avhenger imidlertid av at myndighetene skrur sammen gode rammevilkår.
– Regjeringen har jo varslet at den vil legge fram en grønn luftfartsstrategi i løpet av høsten. Jeg har store forventninger til denne. Det er viktig at det, gjennom avgiftslettelser og andre tiltak, skapes gode, stabile rammer som gjør at det blir økonomisk regningssvarende for selskapene å sette elfly i drift, avslutter Arne Martin Gilberg.
Om elflyportalen
Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.
Andre liknende nyheter
Først i verden: Sola blir elflyplass
Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…
SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly
Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.
Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly
Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…