Elfly med hundre passasjerer i 2026?
Flyet «Wright Spirit» er et hundreseters elektrisk fly, rettet inn mot såkalte «entimersflyvninger». Flyet har fire megawattmotorer, og designet er basert på Wright sin BAe 146-versjon, som i stor grad trafikkerer lavstøyflyplasser.
BAe 146-flyet er utstyrt med fire forbrenningsmotorer, og Wright planlegger å erstatte disse med elektriske motorer. Utskiftingen og testingen vil skje skrittvis. I første omgang vil prototypen bli testet med kun en el-motor, og tre forbrenningsmotorer. I neste fase, fra 2014, vil flyet bli testet med to el-motorer, og i 2016 vil Wright Spirit være et helelektrisk fly.
Wright er altså ett av flere flyselskaper som tar utgangspunkt i et allerede godkjent konvensjonelt fly, og erstatter forbrenningsmotorene med el-motorer og batteripakker. Denne framgangsmåten sparer mye tid, sammenlignet med å designe og produsere hele elflyet fra scratch.
Godt egnet
En medvirkende årsak til at Wright Spirit konstrueres med utgangspunkt i Bae 146, er at dette er et fly som er i stand til å ta av med en bratt stigningskurve, noe som gjør flyet svært godt egnet for flyplasser som krever et lavt støynivå.
Denne typen nullutslipps, lavtstøyende, en-timers flyruter vil bli særlig viktige for travle flyplasser som sliter med mye forurensning. I følge Wright kan denne typen elfly bli særlig verdifulle for flere av verdens travleste flyplasser, som London-Paris, San Fransisco- Los Angeles, Rio de Janeiro- Sao Paulo og Seoul-Jeju.
– Oppløftende
Daglig leder Arne Martin Gilberg i Start Norge AS følger planene til selskaper som Wright med stor interesse.
– Wright er en av stadig flere tunge aktører innen luftfarten som nå investerer betydelige ressurser for å være på vingene med elfly i nær framtid. Hvis de lykkes med å være i luften med et hundreseters fly i 2026, vil det være veldig oppløftende for alle oss som jobber for å elektrifisere luftfarten, sier Arne Martin Gilberg.
Om elflyportalen
Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.
Andre liknende nyheter
Først i verden: Sola blir elflyplass
Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…
SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly
Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.
Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly
Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…