Elfly med hundre passasjerer i 2026?
Kronikk

Elfly med hundre passasjerer i 2026?

Ambisjonsnivået blant elflyaktørene blir stadig større. Nylig lanserte flyselskapet Wright Electric planer om å ha et hundreseters elfly i trafikk i 2026.
04.januar 2022 av Frode Berge

Flyet «Wright Spirit» er et hundreseters elektrisk fly, rettet inn mot såkalte «entimersflyvninger». Flyet har fire megawattmotorer, og designet er basert på Wright sin BAe 146-versjon, som i stor grad trafikkerer lavstøyflyplasser.

BAe 146-flyet er utstyrt med fire forbrenningsmotorer, og Wright planlegger å erstatte disse med elektriske motorer. Utskiftingen og testingen vil skje skrittvis. I første omgang vil prototypen bli testet med kun en el-motor, og tre forbrenningsmotorer. I neste fase, fra 2014, vil flyet bli testet med to el-motorer, og i 2016 vil Wright Spirit være et helelektrisk fly.

Wright er altså ett av flere flyselskaper som tar utgangspunkt i et allerede godkjent konvensjonelt fly, og erstatter forbrenningsmotorene med el-motorer og batteripakker. Denne framgangsmåten sparer mye tid, sammenlignet med å designe og produsere hele elflyet fra scratch.

 

Godt egnet

En medvirkende årsak til at Wright Spirit konstrueres med utgangspunkt i Bae 146, er at dette er et fly som er i stand til å ta av med en bratt stigningskurve, noe som gjør flyet svært godt egnet for flyplasser som krever et lavt støynivå.   

Denne typen nullutslipps, lavtstøyende, en-timers flyruter vil bli særlig viktige for travle flyplasser som sliter med mye forurensning. I følge Wright kan denne typen elfly bli særlig verdifulle for flere av verdens travleste flyplasser, som London-Paris, San Fransisco- Los Angeles, Rio de Janeiro- Sao Paulo og Seoul-Jeju.

 

– Oppløftende

Daglig leder Arne Martin Gilberg i Start Norge AS følger planene til selskaper som Wright med stor interesse.

– Wright er en av stadig flere tunge aktører innen luftfarten som nå investerer betydelige ressurser for å være på vingene med elfly i nær framtid. Hvis de lykkes med å være i luften med et hundreseters fly i 2026, vil det være veldig oppløftende for alle oss som jobber for å elektrifisere luftfarten, sier Arne Martin Gilberg.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…