Elly med 76 passasjerer
Alaska Air Group (morselskapet til Alaska Airlines) har inngått et partnerskap med nullutslippsselskapet ZeroAvia. Målet er å utvikle en helelektrisk flymotor for et passasjerfly med 76 seter.
De to selskapene opplyser at deres ZA2000 motor vil ha en ytelse på 2 000-5 000 kW, og en rekkevidde på 800 kilometer. Motoren vil i første omgang bli satt inn i en De Havilland Q400 flykropp, som allerede er ferdig sertifisert og godkjent for flyvninger. Dette er et tilsvarende konsept som Widerøe har valgt i sitt samarbeid med motorprodusenten Rolls Royce, og den italienske flyprodusenten Tecnam. Sammenliknet med å utvikle hele motoren og flykroppen fra «scratch», vil denne framgangsmåten kunne spare inn flere år i en sertifiseringsprosess som ellers vil ta rundt ti år.
ZeroAvia jobber også med utviklingen av en 600kW motor for bruk i elfly. Selskapet har fått testsertifikater fra CAA i Storbritannia og fra FAA i USA, for å utvikle to prototyper. Alaska Air skal samarbeide med ZeroAvia med sikte på å skalere opp Zero Avias teknologi, og å utvikle en ny ZA2000 elektrisk motor, som skal bygges inn i selskapets flyflåte.
Om elflyportalen
Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.
Andre liknende nyheter
Først i verden: Sola blir elflyplass
Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…
SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly
Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.
Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly
Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…