En elektrisk Hurdal-plattform
Illustrasjonsfoto: VOLTAERO
Kronikk

En elektrisk Hurdal-plattform

Arbeidet for å elektrifisere luftfarten pågår i høyt tempo. Den nye regjeringserklæringen kan gi enda større styrefart.
14.oktober 2021 av Egil Hollund

Hurdal-plattformen, det politiske grunnlaget for den nye rødgrønne regjeringen, ble presentert 13. oktober. Plattformen inneholder svært interessante vurderinger og tiltak for å fremme en klimavennlig luftfart. Det sies blant annet at:

«Det er et mål å få ned utslippene fra luftfarten ved å stimulere til bruk av de mest miljøvennlige fly- og drivstofftypene. Det må komme ytterligere statlige virkemidler som driver frem en mer miljøvennlig luftfart, med biodrivstoff og ny teknologi.»

Videre sies det konkret at regjeringen vil:

  • Opprettholde et godt, desentralisert nett med kortbaneflyplasser, og sørge for at disse brukes i arbeidet med elektrifisering av luftfarten, blant annet gjennom et program for teknologiutvikling.
  • Ta initiativ til å erstatte dagens flypassasjeravgift med en avgift som har reell klimaeffekt.
  • Prioritere arbeidet med en luftfartstrategi som får ned utslippene.
  • Sørge for at norske luftfartsavgifter vris over til avgifter på utslipp, og i mindre grad rene fiskale avgifter.

Start Norge AS jobber for å fremme elektrifisering av luftfarten i Norge. Daglig leder Arne-Martin Gilberg synes den nye regjeringsplattformen er oppløftende.

– Selv om utviklingen på dette området går raskt, er alle deler av luftfarten avhengige av drahjelp fra en aktiv stat for å lykkes. Hurdalsplattformen er offensiv, og inneholder flere gode og konkrete tiltak. Gjennomføring av disse tiltakene vil øke sannsynligheten for at vi når de ambisiøse målene vi har satt oss, blant annet om å etablere en kommersiell, helelektrisk flyrute mellom Stavanger og Bergen innen 2026, sier Arne-Martin Gilberg.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…