Finnene satser elektrisk i luften
Foto: Wikimedia
Kronikk

Finnene satser elektrisk i luften

I Norge har arbeidet med å berede grunnen for helelektriske flyruter kommet et godt stykke på vei. Nå kommer finnene etter.
10.februar 2022 av Frode Berge

På samme måte som Nord-Norge og deler av Vestlandet, har Nord-Finland, en topografi som legger godt til rette et kortbanenett. Dette er grunnlaget for planene om å teste ut mulige ruter i Lappland, nordvest i Finland – slik at man har planene klare når flyene blir tilgjengelige.

Nå skal det testes ut potensielle flyruter med utgangspunkt i Enontekiö Lufthavn. Til høsten skal det blant annet prøveflys en rute fra Rovanjemi til Tromsø, via Enontekiö. Dette er en reise som tar rundt åtte timer med bil, men kun én time med fly, mellomlanding inkludert. Det jobbes med å gjøre et 19 seters elektrisk propellfly tilgjengelig så tidlig som 2026. Når dette skjer, er planen å sette flyet inn på ruten Rovanjemi-Tromsø.

Administrerende direktør Marko Halla ved Enontekiö Lufthavn har store forventninger til prøveprosjektet.

– Elektriske fly kan revolusjonere luftfarten i regioner som Lappland, fordi vi her kan få lønnsomhet i å operere ruter med lavt passasjergrunnlag. Mange finske borgere bor og jobber i Nord-Norge, blant annet fordi Universitet i Tromsø samarbeider tett med flere finske universiteter. Dette innebærer utstrakt reising for forskere, professorer og studenter. I tillegg er det et stort potensial innen reiseliv, sier Marko Halla.

I Norden har myndighetene i Danmark, Sverige og Norge satt ambisiøse mål å oppnå en utslippsfri luftfart. Tilsvarende mål er ennå ikke satt av finske myndigheter.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…