Først i verden: Sola blir elflyplass
Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies
Kronikk

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Minge i Næringsforeningen.
13.november 2024 av Arne Birkemo

Avinor har pekt ut Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn som sine to første flyplasser som får elflytrafikk. Allerede fra august neste år skal det første elflyet gå i prøvedrift mellom de to flyplassene. Det melder NRK.

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies.

Flytypen, som flyr 250 kilometer i timen, har seks seter, to til piloter og fire til passasjerer. I førsteomgang er det ikke snakk om passasjertrafikk, men en frakt- og testrute. Flyvninger med passasjerer i elfly ligger noen år inn i framtiden

 

Begynte arbeidet i 2019

Næringsforeningen i Stavanger-regionen har vært involvert i arbeidet med å etablere en elflyrute mellom Stavanger og Bergen i fem år.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen er glad for at et elfly kan være på vingene fra august av neste år.

– Dette er veldig gledelige nyheter. Vi etablerte elflyprosjektet Stavanger-Bergen allerede i 2019 med en konferanse i en flyhangar på Sola. Så fikk vi på plass pådriverselskapet Start Norge AS sammen med Aircontact Group AS, Berg-Hansen Reisebureu, Avinor AS og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Vi har fått gjennomført en rekke analyser og rapporter, vi har arrangert ulike konferanser, hatt egne opplegg under Arendalsuka og drevet med en masse myndighetskontakt. Vi har også etablert den nasjonale nettsiden Elflyportalen, forteller Minge.

 

LES OGSÅ: Elfly: Sju grunner til testarena

 

Næringsforeningen har vært invovlert i arbeidet med å få elflyrute mellom Stavanger og Bergen siden 2019. Foto: Næringsforeningen

– Vestlandet går foran

Han synes ikke det er overraskende at man ønsker å teste ruten Stavanger-Bergen.

– Rapportene vi har fått laget peker på dette som den best egnede strekningen for et framtidig elektrisk flytilbud. Den er tilnærmet ideell, sier Minge.

Flyruten vil binde sammen to av landets største storbyområder i Norge. Mer enn en halv million passasjerer flyr mellom Stavanger og Bergen hvert år. Distansen er mindre enn 179 kilometer, og dermed godt egnet for elektriske fly.

– Vestlandet går foran med et godt eksempel i det grønne skifte. Elektrifisering av luftfarten er viktig for regionen, som har et ønske om å være et senter for utvikling av fornybar teknologi som bidrar til reduserte utslipp. Nulluslippsflyginger mellom Stavanger og Bergen vil være en naturlig del av dette, sier Minge.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Foto: Arne Birkemo

 

Start Norge: – Dette har vi jobbet lenge med

Arne Martin Gilberg er daglig leder i Start Norge, som siden 2019 har jobbet for å realisere elflyruten.

Start Norge eies av Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Aircontact Group, Berg-Hansen Reisebureu og Avinor.

– Dette har vi jobbet lenge med. Helt siden 2019. Hele tiden har målet å bidra til å få verdens første elektriske flyrute mellom Sola og Flesland i 2026. Nå får vi de første flyvningene i 2025. Vi er på riktig vei, sier Gilberg til Næringsforeningen.

– Vi tar litt av æren for dette, at vi er der vi er i dag, legger han til.

 

LES OGSÅ: Sola: Stavanger får en ny direkterute

 

Derfor er ruten ideell

Gilberg forteller hvorfor Stavanger-Bergen er en perfekt elflyrute.

– Distansen er 170 kilometer. Flyet har en rekkevidde på 336 kilometer. Selv om det flyr en halv million mennesker mellom byene hvert år, er luftrommet ikke kjempetrafikkert. Dette åpner opp for muligheter for å etablere ruter og teste ut, sier Gilberg.

Arne Martin Gilberg, daglig leder i Start Norge.

– Mellom Stavanger og Bergen ligger også Haugesund og Stord lufthavner, og det er mulig å se for seg at disse kan inngå i et transportnettverk som binder Vestlandet enda tettere sammen på en miljøvennlig måte, legger Minge i Næringsforeningen til.

Dessuten er vårforholdene godt egnet.

– Ja, været er ekstremt nok til at flyene kan testes i alle typer værforhold. Det er mye fint vær, samtidig som det er mulig å teste flyene i vind og med ising – uten at forholdene blir for ekstreme. Det er bedre å starte opp i sør enn nord i landet, sier Gilberg.

 

Ringvirkninger lokalt?

Å få elfly på vingene mellom Stavanger og Bergen vil også skape ringvirkninger og muligheter for næringslivet.

– Helt klart. Dette vil skape mye oppmerksomhet, og tiltrekke seg folk i bransjen som vil se og lære hvordan vi har fått det til. Det kan skapes nye selskaper og teknologi. En kan se for oss at norske selskaper kan bidra med ladeinfrastruktur, ladesystemer og andre leverandørtjenester, sier Gilberg.

Stavanger lufthavn Sola kan få første elfly på vingene august 2025. Foto: Avinor

 

Avinor: – Viktig milepæl

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, sier følgende til NRK:

– Dette er en viktig milepæl for den videre utviklingen av null- og lavutslippsfly i norsk luftfart. Avinor er veldig glade for at vi nå ser muligheten for å få et helt konkret prosjekt med nullutslippsfly på vingene. Vi ser det som svært realistisk å oppleve testflyginger i Norge allerede neste år.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…

Illustrasjonsfoto: Eviation

SE VIDEO: Siste nytt om elfly fra Arendal

Hvor står elflysatsingene til Widerøe Zero, SAS og Elfly Gruppen? Det vil du få vite mer om på Start Norges elflykonferanse fra Arendaluka. Se videoen…