Hvorfor Elfly-portalen?
Elflyportalen.no lanseres under Arendalsuka 2021. Her fra et av Næringsforeningens tidligere arrangementer under Arendalsuka.
Kronikk

Hvorfor Elfly-portalen?

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, er glad for at et eget nettsted dedikert elektrifisering av luftfarten nå blir tilgjengelig. Nettstedet lanseres under Arendalsuka 2021.
16.august 2021 av Frode Berge

— Hovedhensikten med elflyportalen er å skape nasjonal forståelse for el-fly-satsing generelt, og prosjektet Stavanger-Bergen spesielt. Målsetningen er at Norge skal få verdens første kommersielle flyrute med elektriske fly. I tillegg til at slik tidlig innfasing vil gi store miljøgevinster, vil det også skape betydelige muligheter for lokal næring, innovasjon og utvikling på Vestlandet. Vi snakker om en massiv kommunikasjonsplattform som kontinuerlig publiserer artikler, kommentarer etc for å fremme elfly-satsing, bidra med fakta og spre kunnskap, sier Minge.

Harald MingeHarald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Han forteller at Start Norge har finansiert flere utredninger om elfly-potensialet. Denne type fakta skal bidra til å gjøre prosjektet vårt til Norges viktigste kunnskapshub for utslippsfri luftfart. Dokumentasjonen, analysene og scenarioene som presenteres vil danne mye av basisen for kommunikasjonen. 

— Det er et meget stort behov for å levere fakta- og kunnskapsbasert informasjon om utslippsfri luftfart både når det gjelder sikkerhet, ny og oppdatert teknologi, verdiskapingspotensialet, miljøgevinst etc. Det offentlige ordskiftet i Norge har til dels vært preget av mangel på kunnskap når elfly-framtiden har blitt diskutert. Skal vi få til et nasjonalt løft innenfor et så viktig område må politikere, næringsliv, ulike interessegrupper og vanlige folk ha tilgang til kunnskap. Dette må skje kontinuerlig gjennom systematiske publiseringer av artikler, kommentarer, intervjuer med stakeholders etc.  

— Bak står initiativet står Start Norge som har som formål å arbeide for tilrettelegging av hensiktsmessige rammebetingelser for en tidlig innfasing av elektriske fly i kommersiell luftfart i Norge, og skal derigjennom bidra til å gjøre Norge til en ledestjerne innenfor slik miljøvennlig satsning. Med på laget er Avinor (Flesland og Sola), Sparebanken Vest, Aircontact Group, Berg-Hansen og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. 

KLIKK HER for mer informasjon om arrangementet «Elflykappløpet» tirsdag 17. august under Arendalsuka.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…