Luftkappløpet i gang
Luftkappløpet er i gang. Den offisielle åpningen ble foretatt av ordfører Christine Sagen Helgø sammen med Avinor-sjefene på Sola og Flesland, Anette Sigmundstad og Helge Eidsnes.
Kronikk

Luftkappløpet i gang

Startskuddet har gått for målet om verdens første elektriske og kommersielle flyrute mellom Stavanger og Bergen.
14.november 2019 av Ståle Frafjord

Arenaen for takeoff var bærekraftkonferansen Pioner 2019 – for anledningen lagt til en hangar på Stavanger lufthavn, Sola.

Bak initiativet står Avinor, Aircontact Group, Sparebanken Vest, Næringsforeningen og Berg-Hansen, og avtroppende ordfører Christine Sagen Helgø fikk på konferansen æren av å markere at luftkappløpet er i gang.

– Må Stavanger og Bergen vinne, sa Christine Sagen Helgø.

Det er ikke uten grunn at takeoff for prosjektet ble lagt til den første utgaven av bærekraftkonferansen Pioner. Målet med konferansen er å fokusere på bærekraftmål, løsninger, utvikling og presentere bedrifter, ideer og løsninger som har fokus på vekst basert på produkter tilpasset fremtiden.

Det er også noe bedriftene i regionen er opptatt av, opplyste administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, da han innledet på konferansen.

 

Svært viktig

En undersøkelse Næringsforeningen har foretatt blant sine 2000 medlemsbedrifter viser at 87 prosent av bedriftene mener bærekraft vil være svært viktig for virksomheten fremover, men nær like mange opplever at bærekraft også er viktig i dag. Over 80 prosent mener denne regionen vil klare seg bra i en konkurransesituasjon hvor bærekraft er avgjørende.

– Det er også veldig kjekt å se at energinæringen peker seg ut som en næring som har størst ambisjoner. Da snakker vi om dem som sitter i førersetet med tanke på transformasjonen – olje og gass og over i fornybar energi. Det står verken på ambisjoner eller vilje, sier Minge.

 

Noen må gå foran

En ting er ambisjoner og vilje, en annen sak er evnen. I den sammenheng vil også målet om å få til den første elektriske passasjerruten mellom Stavanger og Bergen i 2026 være svært viktig. Ambisjonene er skyhøye, men mange av deltakerne på konferansen mener det kan være mulig.

– Noen må gå foran, og hvorfor ikke Vestlandet? Dette viser denne landsdelen på sitt beste: Lang industrihistorie, i kombinasjon med fremsynthet og forvalting av naturressurser, teknologi og ikke minst ambisjoner, sa Sagen Helgø på konferansen.

 

Mål
Regjeringen har tidligere gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det er Avinor Flesland og Sola som har ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

Avinor og partnere i luftfartsbransjen ønsker at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elfly. Målet er både at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.

Prosjektet støttes av regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.

 

Optimister

Både Anette Sigmundstad og Helge Eidsnes, lufthavndirektører i Avinor ved henholdsvis Sola og Flesland, er optimister.

– Luftfarten har halvert klimagassutslippene de siste tjue årene om man regner utslipp pr passasjer og kilometer. Årsaken er innfasing av nyere fly og nye motorer, men det samlede utslippet har økt. Det henger sammen med at vi reiser mer enn dobbelt så mye som før. Dette må en løse.  Gjør man det vil luftfarten bli en del av klimaløsningen, sier Eidsnes.

Anette Sigmundstad gjorde på Pioner-konferansen rede for det arbeidet og samarbeidet som allerede er i gang for produksjon av alternativ energi gjennom lokale kraftproduksjoner på Forus, Risavika og på Sola.

– Vi vil være klare for å ta i mot elektriske fly allerede i 2023, sier Sigmundstad.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…