Norge i tet med testing av konkurranse-elfly
Foto: Nordic Air Racing
Kronikk

Norge i tet med testing av konkurranse-elfly

Utviklingen på elfly-fronten går framover i høyt tempo. I forrige uke utspant det seg en historisk begivenhet ved flyplassen i Tønsberg. Da ble den aller første testflygningen med et helelektrisk konkurranse-elfly gjennomført. Testen var vellykket.
08.februar 2022 av Frode Berge

Flyvningen var resultatet av langvarig, intenst utviklingsarbeid, og danner grunnlaget for lanseringen av verdens første elektriske flykonkurranse:  E Race E-  et elektrisk flyshow med konkurranser og akrobatikk!

Den norske piloten Rein Inge Hoff satt bak spakene under  testflygningen,som varte i ti minutter og gikk for seg i en høyde på 2000 fot.

– Historiens første tur med vårt helelektriske konkurransefly er en milepæl. Vi utvikler Air Race E som en internasjonal flykonkurranse, og vi bidrar til teknologiutviklingen i luftfarten generelt,sier administrerende direktør Jeff Zaltman i Air Race E.

Utviklingen av de elektriske konkurranseflyene er støttet av ledende luftfartsselskaper om Airbus og Ansys.

Om elflyportalen

Elflyportalen.no er etablert av Start Norge AS for å nå ut med informasjon om elflysatsingen i Norge generelt, og mellom Bergen og Stavanger spesielt. Elflyportalen skal være en kunnskapshub om hva som skjer på området i Norge og internasjonalt, både når det gjelder teknologi og hvordan denne tas i bruk.

Andre liknende nyheter

Det britiske selskapet Bristow Norway skal være operatør på ruten, mens selve elflyet leveres av den amerikanske flyprodusenten Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

Først i verden: Sola blir elflyplass

Fra august 2025 skal det første elflyet gå mellom Stavanger og Bergen. – Veldig gledelig. Vi startet elflyprosjektet allerede i 2019, sier Harald Ming…

SAS har signert avtale med Airbus, Swedavia, Vattenfall og Avinor. Foto: Airbus

SAS i samarbeid om hydrogenbaserte fly

Hydrogen forventes å utgjøre en stadig større del av flyindustriens drivstoffkilde i fremtiden, mener SAS.

– Det flyet vi støtter nå bruker ikke mer effekt til lading enn noen få Teslaer. Siden flyet kan lande på vann kan det også lande på steder uten rullebaner, og kan tas i bruk uten nedbygging av mer natur, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Enova

Statsstøtte får fart i elektriske sjøfly

Selskapet Elfly Gruppen skal utvikle verdens første kommersielle elektriske sjøfly. Flyet skal utvikles i løpet av 2025 og prøves ut på Vestlandet. En…