Nyheter

– Norge har de beste forutsetningene

Øystein Hansen (Ap) ser svært optimistisk på utsiktene for å etablere elflyruter i Norge, og mener den særnorske rutestrukturen gir oss et fortrinn. Han mener også at aksen Stavanger-Bergen har gode forutsetninger for å lede an i utviklingen.

Ble inspirert på «vekkelsesmøte» i 2017

Arne Martin Gilberg er direktør for forretningsutvikling i Aircontact Group og daglig leder i Start Norge AS. I november 2017 deltok han på et fullstappet elflymøte med samferdselsministeren og Avinor-sjefen. I dag er han og selskapet hans blant de fremste emissærene for å få elfly i kommersiell drift. Aircontact Group er en betydelig aktør innen luftfart og reiseliv, og eier blant annet reisebyrået Berg-Hansen.

Rapport: Elektrifiserte fly i kommersiell luftfart (2020)

Samferdselsdepartementet (SD) ga Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å utvikle forslag til et program for innfasing av elektrifiserte fly i Norge. I denne rapporten presenteres anbefalte mål, tiltak og virkemidler innfasing av elektrifiserte fly.

DHL kjøper elfly

Logistikkselskapet DHL Express har bestilt 12 helelekstriske fly fra Eviation og håper på levering i 2024.

United bestiller 100 svenske el-fly

Svenske Heart Aerospace utvikler elflyet ES-19. Nå har de hentet inn drøye 300 millioner kroner, blant annet fra United Airlines.

Rapport: Electric aviation in Norway (2020)

Mulighetsstudien «Electric aviation in Norway» er utarbeidet av Green Future AS og ble lansert av Start Norge AS i 2020. Forfatter og prosejktleder er Jan Otto Reimers.
kronikk

Det umulige er plutselig mulig

Vi vil etablere verdens første kommersielle elfly-rute mellom Stavanger og Bergen i 2023. Umulig sier noen, det blir ikke før i 2025!

Luftkappløpet i gang

Startskuddet har gått for målet om verdens første elektriske og kommersielle flyrute mellom Stavanger og Bergen.